Vandring, Marknad och en lektion i hur man prutar

Igår så hade vi helt ledigt ifrån skolan så då bestämdes det att vi skulle utforska Shanghais marknader lite närmare. Jag, Chi, Sophie och Anna begav oss tidigt (klockan 10) iväg med tunnelbanan för att leta upp dessa prutmarknader. För att summera en annars lång berättelse så kan jag säga att vi vandrade riktigt mycket igår. Dessa marknader var enorma och när man hör ordet marknad så tänker man sig utomhus. Så är det inte i detta fallet, vi pratar om 6 våningar höga dunderhus med enormt många butiker på varje våning där man försöker få sålt sina produkter.



Dessa bilder är tagna från det första stället, vid Kuipu road som vi var och kollade på. Det fanns flertalet liknande byggnader på samma plats så ni kan själva göra matten. Varje sånt här hus hade ca 6 våningar och varje våning var fullproppad med butiker som ni ser på bilderna:) Dock är det mest kläder för tjejer, och för kille var det svårt att hitta mycket annat än piké och skjortor.

Det var annorlunda från byggnad till byggnad dock. Vi åt sedan på "Kungfu", en snabbmatskedja som serverar mat mestadels från södra Kina. Dom har förövrigt en riktigt kickass häftig logotyp.



Maten smakade helt okej, dock har jag börjat ty mig lite mer åt mat jag känner igen. Inte det roligaste kanske men det blir tillräckligt att testa på en ny kinesisk rätt per dag:)



Jag åt detta, Ris med en kyckling/svamp sås som faktiskt var riktigt god. Sen så fick man med en speciell sorts kycklingsoppa med svart kyckling i, dock testade jag inte ens den då det såg ut som nått ur en alien-film. Ska tilläggas att detta är det första jag inte ens smakat på. Så jag har försökt iaf:) Men förövrigt ett bra ställe och kan verkligen tänka mig äta där igen.

Vi tog oss sedan till en annan marknad, en prutmarknad som inte var jättelätt att hitta och jag kommer inte ihåg vad gatan hette. Men det var av samma upplägg, ett jättestort varuhus med mängder av butiker. Dock fräschare än bilderna ovan och bättre saker, men däremot så var folket där galna. Jag kan inte räkna hur många gånger jag har hört, "wanna by glasses? raybaaaan" "bags, goood qualityy, fine leather!" "come come look at this stooore, watches, t-shirts, dvd":D

Jag var på förhand lite skraj för hela prutnings-dilemmat, men när jag väl börjat så insåg jag att det faktiskt var ganska kul. Det var lite som ett spel, och man försökte hela tiden få till den där bra dealen. Dock blev man säkert lurad i slutändan, men man betalade iaf ett pris man kan va nöjd med. Köpte 2 stycken billabong t-shirts (fejk såklart) men av bra kvalitet för 75:- styck. Detta var nog mitt sämsta köp, kunde nog ha kommit ner en bra bit till. Tjejen i butiken kunde t.o.m lite svenska vilket var lite skrämmande:P sen köpte jag mig en mindre plånbok för 40:- vilket känns smidigt och 2 par skor. Ena paret var ett par bra Vansfejk för 100:- och det andra paret var bra fejklevis för 88:- Riktigt nöjd med produkterna och får fota dom ikväll så folk kan se.


Kommentarer
Postat av: Jimmy

haha inte för att jag är rädd för att testa ny mat men det där måste jag säga såg halv skrämmande ut :).

Hade gjort som du och avstått!! Mamma scan ftw

2010-09-15 @ 11:36:32
Postat av: Mikael

Haha, ja asså Alienliknelsen är skrämmande bra. Dock sa Chi att den smakade fint. Men jag överlåter det testet till en annan haha:) Det får bli en visit till Ikea och mamma scans köttbullar snart ja;)

2010-09-16 @ 16:23:05
URL: http://mickenext.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0