Nu är det dags för frukt!

Eller vänta nu! pratar jag om frukt egentligen... nej men mandarin är det. Jag pratar om kinesiska språket mandarin och vi har nu haft våra två första dagar av lektioner. Jag måste erkänna att det var bra mycket tuffare än jag trott. Hastigheten är hög och inte nog med att dom använder tonvis med ljud som vi knappt kan uttala, nej dom har tydligen fyra toner man kan lägga till. Dessa toner avgör helt vad ordet betyder, så varje ord kan sägas på fyra olika sätt med fyra olika betydelser. Förstår ni hur svårt detta är för en kille som har svårt att ta ton:)

Sen så är en stor del av klassen svenskar med asiatisk bakgrund och har lite förkunskaper, alternativt att dom har lätt för att förstå. Så man känner sig lite som det svarta fåret, dock verkar det som att Sophie och anna har samma problem som jag, vilket faktiskt är lite lättande. Lärarna är i vilket fall snälla och bra, det är bara att det är en så stor skillnad på vad man är van att plugga att det är tufft. Sen det i samband att Kinesiska är ett svårt språk gör att man undrar lite vad man gett sig in på...

Men det har bara gått två lektioner och jag fick hjälp idag av Ay Tyng (min rumskamrat som läst lite mer än jag) och det hjälpte mycket. Så med hennes och Chi´s hjälp kanske detta kan gå vägen:)

Utöver detta så kom vår mäklare och kompis Mark förbi snabbt en sväng, han hade med sig skor till Chi och en Mooncake som han bjöd på. Chi hade sett ett par skor i en butik för några dagar sen som Marks vän ägde och Mark hade vart snäll nog och fixat så Chi fick dom hem till dörren:) Sen så ville han överraska oss eftersom det nu är Mid/Autumn-festival, Moon-festival med att bjuda oss på en signaturkaka:) Det är trevligt med så snälla vänner här borta!:)



Detta är en lånad bild från internet. Men vi har fotat vår bakelse vi fick, så kan lägga upp en bild i nästa inlägg om jag får låna Chi´s kamera:)

Från en sak till en helt annan, jag saknar vatten, och då menar jag havet/sjöar. Jag har insett att jag är en person som gillar att ha nära tillgång till en sjö eller hav för att må riktigt bra. Så i framtiden får det bli att hålla det nära:) Ha det gott allesammans, nu ska jag läsa lite mer på läxan till imorn Zai Jian!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0