Framme, bosatt och igång!

Det har vart ett par dagar sedan jag åkte med flyget till Shanghai nu men jag skall börja i rätt ända. Det blev ett äventyr redan från start! Jag tog tåget från Alingsås ner till Flygplatsen i Kastrup, men kom inte längre än till Hässleholm. Väl där visar det sig att dom har strömavbrott över hela stationen så inga tåg kan åka ta sig förbi åt nått håll och där står massvis med tåg.

Jag frågar en person på tåget hur lång tid det kan tänkas ta innan det är fixat och får svaret "allt från några minuter till flera timmar" så jag hyllar SJ och får smått panik över hur jag ska hinna med flyget. Då ser jag ett par som klär på sig och är på väg ur tåget så jag frågar vart dem skall. Kastrup sa dem för att hinna med ett flyg, så jag hakar på dem snabbt som ögat och vi tar vår packning och springer ut från tåget. Väl utanför springer vi bort för att försöka få tag i en taxi för det verkar som tågen kommer bli kvar länge. Det börjar samlas väldigt mycket folk som söker taxi, och det blir nästan lite av en häxjakt. Över 1000 personer letar efter transportmedel och där står jag mitt ibland dem. Vi blir utan att jag märker det ett litet gäng på 6 personer som alla ska åt samma håll och vi gaddar ihop oss för att hitta en taxibuss. Det visar sig att i Hässleholm finns det totalt 2 taxibussar i hela staden och vi lyckas med det omöjliga att få den enda av dem som kan köra oss.

Så väl i en taxi på väg mot kastrup åker vi förbi över 1000personer och undrar hur vi kunde lyckas med det här, men mot kastrup åker vi. Därefter kommer vi fram och i god tid utan att ruinera plånboken så är jag u slutändan riktigt nöjd:)

Planet i sin tur gick smidigt och vi bytte i Munchen som planerat. Resan från Munchen till Shanghai va rätt lång och jag är inte bra på att sova på plan, men det löste sig fint då dom hade massvis med filmer på planet och skärmar vid varje säte. Så jag kikade på ironman 2 och how to train a dragon och hade en helt okej flygning.

När vi landar i Shanghai så möts vi av en vägg av värme! det är ca 30grader varmt och luftfuktigheten är riktigt hög. Detta var inget jag riktigt var beredd på, så man insåg snabbt att jag borde packat mer linnen och kortbyxor:) Men nu är jag framme i Kina och på flygplatsen väntar en kille vid namn Bao som hämtar upp oss och tar oss till stället vi skall bo på de kommande 3 dagarna medans vi letar lägenhet. Men här har ni hur min resa till Kina gick till, men nu är klockan riktigt mycket här och jag har introduktion i skolan imorgon. Men skall försöka berätta mer om mina första dagar här i Kina imorn. Ha det bra allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback