Första dagarna i Kina

Ja då var det dags att fortsätta berätta om dom första dagarna i Kina. Vi landade i Shanghai och en kille vid namn Bao mötte upp oss. Tillsammans med honom så åkte vi till ett campus där vi skulle bo 2-3 temporära nätter i deras guesthouse. Som egentligen kan beskrivas som billigt boende som liknar ett vandrarhem. Vi fick möta upp med en kordinator som pratade lite med oss och hjälpte oss "checka in"

När vi väl kommer in i rummet så är det inte precis lyx, det är sprickor i taket och det trillar ner färgbitar på oss, skabbig minisoffa och den gemensamma toaletten utanför rummet såg ut som nått från en fängelsefilm:P Med detta sagt så pallade vi ändå med det hela och man härdades snabbt. Första natten såg vi en gigantisk kackerlacka också i rummet men samtidigt så visste vi att det var bara 2-3 nätter medan vi fixar en lägenhet.



Det var nära 30plusgrader ute, en tyfoon utanför Shanghai så det började regna som aldrig förr första dagen. Vi köpte paraplyn men regnet var så tungt att tillslut regnade igenom. Så med boendet och vädret tillsammans så kändes det tufft efter första dagen.

Dock så vände det ganska fort, man vande sig vid boendet och man anpassar sig otroligt fort. Dagen efter så fick vi hjälp av den internationella kordinatorn där och hon visade oss runt och fixade så vi fick köpa ett kinesiskt sim-kort. Så nu har jag ett kinesiskt nummer. Bao hjälpte också oss runt och visade oss till lite matställen och jag fick testa på lite kinesisk nudelsoppa och dumplings, som är typ friterad köttfylld boll. Dock så brukar dessa dumblings annars stekas alternativt kokas som jag förstått det.



Vi fick kort därefter konakt med en mäklare kopplad till skolan av vår kordinator ellen. Mäklaren som heter Mark jobbade snabbt och fixade snabbt fram alternativ som vi nästan omgående kunde gå och kolla in. Så bara efter nån dag så började vi redan kika på lägenheter. Vi kollade in några men det var en lägenhet som vi tyckte stog ut från dom andra. Det var en stor lägenhet med 3 sovrum, vardagsrum, kök och 2 badrum. Jag och min klasskamrat Chi tyckte den var bra men vi behövde en tredje person för att hyran skulle kännas värd. Dock löste det sig rätt snabbt då Chi hade kontakt med en tjej som också skulle läsa mandarin samtidigt som oss, fast på en annan skola. Hon tyckte lägenheten verkade bra så hon gick med på att flytta in dit med oss då hon också var sökande efter nånstans att bo.

Det som har följt därefter är dagar av fixande. Jag skall försöka kortfatta mig lite för det är inte direkt rolig läsning. Men vi har skrivit på kontrakt för lägenheten, vilket innefattade att man skulle betala först en månads deposition och sen 3 månader i förväg plus mäklarens avgift. Så det blev mycket utgifter tidigt. Kort efter detta, inom 72 timmar vart vi tvungna att besöka polisen för att registrera oss på vårt boende vilket är standard för utlänningar här. Vi åkte till Ikea och köpte på oss täcken, kuddar och tillbehörande. Ringde och fixade internet och det är tack vare detta jag kan skriva detta inlägg. Bokade in städerska som kom för att städa lägenheten så fort vi skulle flytta in (detta är tydligen standard och dessa städerskor är rätt roliga) dom har väldigt många olika sysslor och tydligen om man är stressad i sitt yrke så kan dom även köpa med sig råvaror och laga mat åt dig. Det kändes ganska fånigt att beställa en städerska då man är van att man sköter sådant själv. Men vi gjorde som dom sa var vettigast och det kostar bara 20:- timmen så mäklaren rekommendera oss att städerskan ska komma till oss en gång i veckan. För en student känns ju det här lite ovant men samtidigt lyxigt. Vi fick även byta låsen på dörren, då mäklaren sagt att det är att rekommendera eftersom en arbetare renoverat lägenheten nyligen och därmed har haft chans att kopiera nyckeln, så även detta är gjort.

Utöver detta så har vi testat en hel del rolig och annorlunda mat:) Träffat riktigt trevliga människor som hjälper oss otroligt mycket, samt skaffat nyttiga saker till lägenheten. Jag fick låna en kamera av Rickard att använda här borta, men det behövdes ett minneskort samt sladd till datorn att införskaffa. Minneskortet köpte jag när vi mellanlanda i Munchen, men sladden har jag inte hunnit köpa ännu, därav är det bara Chi´s bilder jag kan lägga upp. Men ska försöka fixa detta så snart som möjligt. Anna och Sophie från vår klass har också anlänt och vi hjälpte dom igår att få tag i en lägenhet. Deras lägenhet ligger lite längre från skolan men vi pratar bara om några minuter och deras utsikt är galet fin. Jag har tagit några bra bilder på detta men dom kommer upp så fort sladden är inköpt.

Detta blev ett väldigt långt inlägg men för den som vill så är det gott om läsning. Här under laddar jag upp lite bilder från Flygresan och diverse som jag tycker kan vara roliga att dela med mig av.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0