Packa igen, lite shopping, löpning och Peking

Ja då va det lördag kväll i Shanghai och vi packar just nu för morgondagen. Klockan 05:45 ska vi vara klara att hoppa in i taxin mot flygplatsen där ett plan väntar för att ta oss ner till Peking (Beijing). Vi har som jag tidigare nämnt Chinese holiday just nu och med detta lov, så det skall utnyttjas. Så imorgon bär det av, och det är planerat att besöka kinesiska muren, the forbidden city och flera andra intressant ställen:)

Men vad har hänt idag, igår och torsdag kväll? Jo i torsdags var vi ju som sagt på Hotpot och KTV. Hotpotresturangen var helt okej och maten var riktigt god, sen får jag väl erkänna att det är mkt besvär för lite mat. Lite som en svensk kräftskiva:) Men värt det får jag tillägga.





Sen bar det av mot KTV och detta va nått jag verkligen hade sett fram emot. Hade på förhand hört att asiater och kareoke är som fiskar i vatten, så man va ju lite intresserad av hur detta skulle va. Våra lärare från mandarinkursen var med oss och vi hade även hört att dom skulle vara riktigt vassa sångerskor, något jag nu i efterhand kan erkänna att dom är:)





Speciellt efter att ha fått uppgiften att sjunga duet i Celine dions - My heart will go on med en av lärarna. Framträdandet var en upplevelse för dom andra iaf:) Som summering av KTV så får jag säga att har man möjligheten att besöka nått sådant ställe med kineser så gör det! Det var skoj, upplägget var bra (Ett rum med soffor, micar, små instrument och belysning med bra ljud). En helkul kväll är vad man får!

Igår var den lugnaste dagen jag haft sen jag kom till Shanghai, den spenderades på formidabelt lugnt sätt. Det innebär att jag kollade serier, filmer, åt god mat och njöt av min ledighet. En dag man ibland behöver. Gjorde lite små-utflykter till tjejerna i klassen och hjälpte dom att fixa så dom kunde se film med ljud. Sen på hemvägen gick jag förbi Costa och köpte med mig en underbar ceasarsallad:)

Idag har jag dock vart mer aktiv, började morgonen med att ge mig ut på promenad/joggingtur. Lite speciell sådan då jag skippade mobilen och tog bara med mig pengar och nycklarna hem. Jag valde sedan ett håll och bara fortsatte ditåt för att utforska vad man kunde stöta på där borta. Jag var borta i närmare 3 timmar och lyckades hitta en hel del under tiden.

Hittade en riktigt fin park mitt bland höghusen, en riktigt stor sådan med dammar där det låg flytande bollar barn kinde gå in i. Lite som ekorrhjul som barnen kunde springa i på vattnet. Sen hade dom ett litet tivoli med krockbilar, lekmaskiner och några andra små karuseller för barnen. Sen så va det såklart mer vanliga saker i parken som stora öppna ytor där folk fikade, stora växtligheter och mysig atmosfär. Jag stannade och kollade på några äldre personer som utövade Tai-chi på morgonen och tog några kinesiska ord med dom efteråt. Jag försökte iaf, det blev ingen djup disskution men dom tyckte det va kul att jag var intresserad:) Jag tränade även min kinesiska lite senare med dom vid ingången till parken, för att sedan få en karta så jag kunde ta mig hem:)

Hemvägen som va en bra bit passade jag på att springa, så fick mig en rejäl promenad och joggingtur i morse vilket kändes riktigt bra. Sen väl hemma så visade det sig att vännerna skulle till en fejkmarknad som vi inte vart på, så jag hänkade på dem. Hittade lite saker faktiskt och har fotat vad köpt så det lägger jag upp här under sen. Mer har jag inte att säga om dagen då jag nu sitter och packar för resan och borde lägga mer energi på detta:)






Ni får ha det riktigt gott allesammans!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0